söndag 28 februari 2016

DLB's Ägg McMuffin


Söndag och tjejerna ska åka upp till Åre snart. Julia och Tomas gick ganska tidigt, så det innebar vinkväll för mig och Trasan. Något som satte sina spår så här dagen efter, då JamJam var uppe och väckte oss vid 2-tiden efter att ätit lite för mycket godis tidigare på kvällen. Men jag går inte in på den historien här.

JamJam och Billie var i full gång och ville ha frukost, så jag rotade fram mina engelska muffins som jag hade i frysen sedan frukosten Ägg Benedict på engelska muffins. Själv fullkomligt älskar jag McDonald's Ägg McMuffins, så det fick det bli idag! Du behöver en stålring, multiring av något slag för att steka äggen i. Det finns på typ Cervera eller liknande butik.

Detta är ett recept som lite bygger på att man redan har engelska muffins klara, annars tar det för lång tid faktiskt. Receptet hittar du här, men räkna med att det tar ca 2h att göra dem så gör dem innan och stoppa in i frysen så du alltid är redo! Annars tar detta ca 10-15 min, börja med att läsa igenom hela receptet.

Ingredienser

DLB's Ägg McMuffin

4 st engelska muffins
4 ägg
1 pkt bacon
50 g smör

Börja med att skära bacon mitt på så de blir hälften så långa. Skippa Bacon Maria, så kan även du göra denna efter en stökig kväll ;).

Kör dem i pannan på medelvärme, jag körde på 5:an av 9. Stek dem ca 3 min på varje sida. De flesta kör bacon på alldeles för hög värme så de istället blir brända. Brända är inte samma sak som knapriga!

Samtidigt smälter du ca hälften av smöret på låg värme, typ 2:an

Nu slänger du i resterande del av smöret och lite olja. Oljan för värmen och smöret för smaken. Kör på medelvärme 5/9

Smörj insidan av din form med lite av det smälta smöret. Vänd på baconen.

Ställ formarna i pannan, som du har på medelvärme (5/9) och knäck äggen i formarna. Jag tog sönder äggulan för att det skulle gå att äta den som en burgare sen, men vill man ha krämigare konsistens så låt äggulan vara hel. Salta och peppra.

Nu bör baconen vara klara att läggas upp på en bit hushållspapper så att överflödigt fett kan rinna av.

Dela dina muffins på hälften och lägg dem att rostas i pannan med den skurna sidan nedåt. Nu kommer de mjukna och får härligt krispig yta!

Pensla på underdelen med det smälta smöret. Är du bakis kör du ett rejält lager med majonäs också.

Lägg på osten, valfri sort. Jag tog det som fanns hemma, en vanlig hushållsost. Inte så sexigt, men funkade ändå.

Ta en släng, handduk eller något så du inte bränner dig när du försiktigt lyfter upp ena formen. Använd gärna en stekspade som du kör under som stöd. Sedan ställer du den på osten, tar en kniv och skär försiktigt runt ägget i formen så att det lossnar.

Så här ska det se ut!

På med två baconskivor, pensla med smält smör på överdelen av muffinsen och lägg på locket.

Sen är det bara att ropa in familjen till bordet. Tjejerna var väldigt skeptiska först och ville hellre ha Fincrisp, men efter att ha smakat slukade de varsin i ett nafs! Så nu står de sig säkert till Hudiksvall i alla fall.

 Trasan tyckte det blev sjukt gott och tillslut efter att ha provat blev även lille Billie McButt också mycket nöjd! JamJam gick på jordgubbsyoghurt istället...

Svårare än så är det inte, smaklig spis! Nu ska jag ut i det fina vädret på en promenad och fundera på vad jag ska göra med ryggbiffen som ligger och göttar sig i kylen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar