söndag 7 februari 2016

Ägg Benedict på English muffins


Om du är bakis är detta "the shit!". Detta är en brunch du behöver göra dagen innan, alternativt var inställd på att det tar lite tid, men det är ta mig tusan värt det flera gånger om!

Gårdagens festligheter hemma hos Christian och Carro hade satt sina spår. Vi hade barnfri vecka och vaknade som två bakfulla tonåringar vid 11-tiden. Första tanken var brunch! Trasan hade gett mig pikar under veckan att det var länge sedan jag bjöd på hennes favorit Ägg Benedict. Hon tyckte att förr i tiden försökte jag alltid imponera med goda frukostar på sängen. Eftersom jag har svårt att göra något halvdant, så blev det inte direkt en brunch utan mer en matlagning som drog ut hela eftermiddagen. Jag tänkte att jag skulle göra Ägg Benedict, fast på engelska muffins. Själv älskar jag McDonald's Ägg McMuffins. Så jag tänkte, hur svårt kan det vara?

Dock ska muffinsen jäsa i 2 x 45 min, så jag rekommenderar att man gör dem dagen innan planerad brunch. Då kan man bara rosta på dem eller steka på dem lite snabbt när man är bakis. Hur som, sent om sider blev det i alla fall tokigt gott! 


Ingredienser

Total tid: ca 2,5h

Hollandaise

180 g smör, smält
3 ägg gulor
8 st vitpepparkorn
1 lagerblad
1 st schalottenlök
1 persiljestjälk
4 msk vatten
4 msk vitt vin
2 msk vitvinsvinäger
0,5-1 msk pressad citronsaft
Några droppar worcestershiresås
Vitpeppar från kvarn
Salt

Pocherade ägg

1 ägg per portion
1 liter vatten
1 msk ättika
1 pkt bacon eller skinka av ngt slag

Engelska muffins

3,5 dl Standardmjölk
2 msk honung
1/4 paket jäst
1 liter mjöl
2 tsk salt
2 msk smör
ca 2 dl polenta

Till servering

1 pkt bacon
Krispig sallad
Dijonsenap (valfritt)

English muffins


Börja med engelska muffins, eftersom de ska jäsa i 2 x 45 min.


Värm upp mjölken till fingervarmt, 37 grader.


Smula jästen i en stor bunke/skål.


Häll på mjölken, honungen och blanda.


Sikta mjölet och saltet och blanda ihop tillsammans med jästvätskan. Tillsätt det rumstempererade smöret i små bitar. Blanda ihop till en deg. Massera med händerna så att smöret smälter och fördelas över hela degen. Du känner när det är fördelat jämt i degen, för den känns smidig och doftar krämigt!


Täck med plastfolie och ställ på ett varmt ställe att jäsa i 45 min.


Nu är det dags att baka ut muffins! Har du ingen stansform, går det lika bra att använda ett större glas eller lock som är ca 7-8 cm i diameter.


Dela upp degen i fyra delar och kavla ut dem till ca 2 cm tjocka delar.


Stansa ut delar ur degen. Rester som blir över är bara att knåda samman och stansa ut på nytt, precis som om du skulle baka pepparkakor.


Fukta plättarna med vatten och vänd dem i polentan. Sedan låter du dem jäsa under bakduk i ytterligare 45 min.


När de jäst färdiga är de fluffiga och har dubblats i höjd. Lägg smör i en panna och grädda dem på låg värme, jag körde på 3:an, i 10 min på ena sidan.

Sedan vänder du på dem och gräddar dem ytterligare i 10 min.

Voilá! Hit kan du förbereda dagen innan. 

Dagen efter, när du är bakis, tar du fram dem och delar på mitten med en gaffel för en snyggare yta. Sedan rostar du på dem i pannan, med snittade ytan nedåt, tillsammans med en klick smör.

Hollandaisesås


Nu kör vi Hollandaisesåsen! Faktum är att just denna gången blev det den bästa Hollandaisen ever! Jag hade i mer syra än normalt och worcestershiresåsen var pricket över i:et.

Hacka persiljestjälken, finhacka schalottenlöken och lägg tillsammans med vitpepparkornen, vinet, lagerbladet, vatten och vitvinsvinäger. När reduktionen kokat ner till hälften silar du av den och behåller bara vätskan.


Under tiden du väntar på reduktionen att koka ner, smälter du smöret i en kastrull.


När du silat av reduktionen häller du tillbaka vätskan i kastrullen och tillsätter äggulorna. Sänk värmen till typ 2:an alt kör vattenbad. Vispa ihop äggulorna med reduktionen tills den är fluffig och börjar bli fast. Den får inte gå för länge så den börjar bli grynig! Detta är det viktigaste momentet och kommer påverka resultatet av såsen.


Häll försiktigt i det smälta smöret, det ska ha ungefär samma temperatur som äggen ca 60 grader. Annars finns det risk att såsen skär sig. Vispa kraftfullt under hela tiden som du med en tunn stråle häller i smöret. Var noga med att inte få med bottensatsen i såsen. Det är den vita delen av smöret som ligger på botten.

Smaka av med lite vitpeppar från kvarnen, salt, worcestershiresås och citron.

Pocherade ägg


Nu ska pochera äggen, häll upp ca 1 liter vatten tillsammans med 1 msk ättika i en kastrull. Vattnet ska sjuda innan du har i äggen. Knäck äggen i en liten skål, glas eller kopp. Det viktiga är att det ska vara enkelt att hälla i hela ägget i ett svep. När vattnet sjuder tar du en visp och rör runt så det bildas en virvel i vattnet. Virveln ska nå nästan ner till botten av kastrullen, då häller du i ägget mitt i virveln. Låt det sedan virvla i det sjudande vattnet i ca 2 min, sedan tar du upp det med en hålslev.



Doppa det pocherade ägget i en djup tallrik med kallt vatten så att tillagningen avstannar. Sedan lägger du upp det på ett hushållspapper så det får rinna av.

Ägg Benedict


Stek på bacon, på låg värme i lite matfett. Inte som på bilden ovan där jag lyckades bränna det något. Jag vet att det egentligen inte är bacon i en klassisk Ägg Benedict, men det är ju mycket godare med bacon!


Sen är det bara att montera rätten. Dela dina muffins, rosta på dem i pannan med smör med den snittade ytan nedåt. Jag gillar när det blir lite sting i så jag breder först lite dijonsenap på dem innan jag lägger sallad, bacon och ägget. Bädda sedan in allt under en filt av Hollandaisesås, dra några varv med pepparkvarnen, strö över lite persilja och pressa några droppar citronsaft över.

- Sweet Mother of God, nu är det gött att vara bakis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar