söndag 24 januari 2016

DLB's Ultimate Burger 2015 Edt.


Utan att verka alltför självgod kan jag garantera att denna burgaren är kort och gott grym! Varje år förfinas den. Detta är 2015 års upplaga. Min ultimata burgare brukar jag normalt göra på nöt, eller kalvfärs och det finns även upplagor på olika viltfärser. Det är ett enkelt och snabbt recept. Max 20 min från start till mål om du preppat innan.
Nu så här på årets fattigaste dag, blev det blandfärs. Vilket faktiskt funkar helt ok tycker jag. Sista kvällen innan tjejerna kommer blir det en enkel burgare med en kall öl ikväll för mig och Trasan. Vi håller även på med en viktutmaning med Maja, så inget bröd utan burgarna kommer slås in i krispiga salladsblad!
Av nedanstående blir det 6 st burgare á 160 gram av detta receptet, så det räcker till matlåda i morgon med. Kanske Patrik får smaka lite med. Jag vet att han gillar min köttfärs, så att frälsa honom med mina ultimata burgare borde funka!

Ingredienser
1 kg Nötfärs, kalvfärs eller blandfärs
4 msk dijonsenap
2 msk flytande honung
2 msk Worcestershiresås
4 msk ketchup
1 gullök
2 klyftor vitlök
1 paket bacon
5 st torkade tomater
50 gram smör till stekning
Olja till stekning
salt
peppar

Min Ultimata Burgare 2015 edt.


Börja med att strimla bacon. Häll i lite olja i en het panna och släng bacon. Rör hastig om och sänk till medelhög värme. Det gör att baconet friteras i sitt eget fett tillsammans med oljan.


Medans baconet krispar till sig finhackas de övriga ingredienserna gullök, torkade tomater och vitlök.


När det är krispigt och gyllenbrunt häller man av det på en bit hushållspapper som kan absorbera överflödigt fett. Annars blir de inte krispiga.

Under tiden som baconet rinner av kan du blanda ihop senapshonungen. Rör bara ihop senap och honung.


Nu ska allt blandas tillsammans med färsen. Senapshonung, Worcestershiresås, vitlök, gullök, de soltorkade tomaterna, ketchupen och det bacon. Blanda ihop ingredienserna noga.


Jag tycker det är enklare att blanda ordentligt om man häller ut allt på diskbänken och blandar ihop det som en deg. Använd händerna, dyk liksom in i maten så får du bättre kontakt och känsla för ingredienserna. Det ska kännas som man blir ett med maten. Dofta på den, doftar den gott garanterar jag att det också blir gott. Smak och doft hör ihop. Känn efter om det är något som behöver balanseras. Sötma, hetta, vitlök? Smaken är så individuell, så lär känna vad du tycker om för smaker i dofter.


Rulla sex lika stora bollar, det är enklare att disponera mellan bollarna innan man börjar forma burgare av dem. När du har lika stora bollar kan du forma burgarna.


Häll olja och hälften av smöret i pannan. När smöret tystnat vet du att det är rätt temperatur. Lägg i tre av burgarna och sänk värmen till medel-hög. Typ 7: an. Salta och peppra. Stek ca 3-4 min och vänd sedan på burgarna.


Ös av fettet i pannan på burgarna så de verkligen får götta sig i det smakrika fettet. Efter ytterligare 3-4 min är dessa skönheter klara.


Sex stycken grymma burgare som funkar en söndagskväll, när man är bakis eller bara när man vill göra något snabbt och enkelt. Men som ändå är sjukt gott!


Vi körde DLB's ultimata bugare i ett krispigt salladsblad. Men ni carb lovers kan självklart köra med bröd. Den syndigt saftiga burgaren kröntes av buffel mozzarella, chilimajonäs, snabb picklad rödlök och mustig tomatsås.


Trasan var nöjd i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar