fredag 22 januari 2016

Asiatiska tacos med karamelliserat sidfläsk i vin & sichuanpeppar


Fredag och behöver rensa skallen efter den mest intensiva veckan på år. Känner mig som Rocky Balboa efter en match med Ivan Drago. Häller upp ett rågat glas rödvin och går på autopilot fram till kylen för att se om det finns något man kan laga. Jag rotar runt och hittar en bit sidfläsk. Maja kommer över i morgon kväll på lite avslappnat lördagshäng. Jag funderar på om det inte finns något jag kan preppa för morgondagen. Middagarna med Maja är alltid fyllda av högljudda skratt, episka anekdoter och numera en väldigt trevlig tradition! Det är middagar då vi inte sitter vid matbordet. Nej vi samlas runt köksbaren, framför spisen. Vi dricker drinkar, vin och öl. Pratar om allt samtidigt som jag rullar fram små fingerrätter löpande under middagen. Så jag tänker att jag gör lite asiatisk-tapas-vin-middag i morgon.

Den här rätten med mumsigt sidfläsk som karamelliserats i vin, sichuanpeppar, ingefära, kanel och aprikos blir en perfekt smårätt. Jag tänker att man tar ett hjärtsalladsblad, marinerar glasnudlar och lägger i bladet. Sedan tar man några bitar av sidfläsket och lägger på. Som små asiatiska tacos! I morgon kommer jag göra hela rätten färdigt såklart, man man kan köra detta receptet till ris, nudlar eller en god sallad med lite rostade sesamfrön. Så det är bara att gå loss och kombinera som man själv vill.

Ingredienser:

ca 400 g sidfläsk
1 chilifrukt
2 msk chiliflakes
1 stjärnanis
2-3 msk sichuanpeppar
1 kanelstång
4-5 torkade aprikoser
3 cm färsk ingefära
5 vitlöksklyftor
3 msk mörkt muscavadosocker
2 msk ättika (12%)
2 msk kinesisk soja
3 dl rödvin
200 gram champinjoner (eller annan valfri svamp)
Matolja till stekning
salt

Häng med!

Börja med att mortla stjärnanisen, det blir lätt för finmalet om man inte börjar med stjärnanisen. Sedan får sichuanpepparn och chiliflakes åka med.

Tärna sidfläsket i 2-3 cm stora bitar.Det går självklart att göra större bitar med, men jag tycker att svålen kan bli lite too much om det är för stora bitar.

Lägg sidfläsket i en skål och strö över kryddblandningen. Blanda sidfläsket med kryddblandningen, massera in kryddorna. Är du för hårdhänt är det risk att du masserar sönder bitarna. Häll upp ett glas vin och ge detta momentet lite tid och kärlek. Jag har fått för mig att kött alltid blir godare om man ger det lite fysisk uppmärksamhet, masserar det och ger det lite kärlek.

Snoppa av champinjonerna. Hetta upp en stekpanna, drizzla i lite olja så svampen inte fastnar. Ta bara lite olja och se till att röra runt hela tiden istället. Tanken är att få ur det mesta av vattnet i svampen. Smaken blir mer intensiv och den får en mer fast textur. Svamp kan annars kännas som en vattning sörja i munnen tycker jag.

När du märker att de börjar skrumpna lite slänger du in en rejäl klick smör och 2-3 msk rödvin. Dra några varv på salt och pepparkvarnen, sänk värmen och låt det nötiga smöret och vinet fylla varje por i svampen. Låt smakerna i svampen smälta samman i 7-8 min. Rör om då och då innan du häller av dem i en skål.

Under tiden kan du passa på att fylla ditt glas med rödvin och hacka upp chili, vitlök och ingefära. Jag skulle tagit snygga bilder på fint hackade ingredienser lite skönt insta-gram:igt, men Trasans pappa kom förbi och hängde lite, så jag glömde helt enkelt bort det.

Så, torka ur pannan och drizzla i olja, sedan åker sidfläsket i. Fräs det på hög värme så att det få en riktigt god stekyta. Sänk värmen och strö i vitlök, färsk chili, aprikoserna och rör runt allt. Var noga med att se till att vitlöken inte bränns. När du känner (2-3 min) att alla ingredienser fått frigöra sina smaker hälls vinet i.

Rör runt, lägg i kanelstången och låt det puttra i 3-4 min. Sedan får sojan och ättikan vara med. Låt det koka ner något innan till sist muscavodsockret kröner ditt verk. Nu ska det puttra i ca 20 min tills allt tjocknat till en söt och het karamelliserad kittel.



Lördagsmiddagen med Maja började med sidfläsket som jag förberedde dagen innan. Receptet på sidfläsket finns i tidigare inlägg "Karamelliserat sidfläsk i vin & sichuanpeppar". Tanken var från början att jag skulle ha hjärtsallad, men det var slut i affären. Jag ville ha något fräscht och krispigt, så romansallad fick duga. Annars var tanken att skapa små skålar av hjärtsallad och portionera sidfläsket i dem. Men det blev istället små knyten av romansallad.

Så vilket typ av sallad man än väljer så är det bara att fylla med sidfläsket och hugga i! Den söta hettan och den fräscha krispiga salladen fungerar riktigt bra tillsammans!

Dinner. Is. Served!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar