måndag 18 januari 2016

Världens bästa köttfärs!


Perfekt fredagsmiddag för vänner eller familjen

Vi skulle ha över några vänner på spelkväll, en fredag, så det måste bli något enkelt. Något snabbt, men som ändå överraskar och ger en upplevelse. Slutet av månaden gjorde också att det var tvunget att bli något inte alltför dyrt. Alla älskar pasta. Alla älskar köttfärssås. So be it! Jag älskar när man kan överraska med vardagsmat och göra det till en festmåltid. Det innebär att man måste lägga lika mycket kärlek i matlagningen som dukning och hela "set-ingen". Jag ville få en skrålande måltid med mycket ljug, vin och enkel men god mat som man serverade sig själv. Känslan av en familj som samlas runt bordet.

Tips! 

Bäst blir den om man har en stor gjutjärnsgryta, så man riktigt kan blanda runt och smakerna får riktigt ta plats. Är du ute i god tid är det absolut bäst att göra den dagen innan, så smakerna verkligen kommer samman under natten i kylen. Sedan värmer du bara upp den dagen efter.

Ingredienser

500g köttfärs (funkar med blandfärs också)
2-3 klyftor vitlök
2 gul lök
200g torkade trattkantarell eller gulkantarell
3-4 msk Balsamico vinäger
2 dl rödvin
2 dl Ketchup
1 pkt sidfläsk (fungerar med bacon med)
2-3 msk Muscovadosocker, mörkt
2 msk Paprikapulver
Salt
Svartpeppar
Olivolja
Smör

Tillbehör:
2 krukor basilika
Tryffelolja
1 riktigt god parmesanost

Gör så här

Börja med att slipa kniven. Det värsta som finns är slöa knivar! Sedan är det dags att hacka upp lök. Jag gillar när den är lite grovhackad. Fräs gul lök och vitlök i en rejäl klick smör och olja så den får lite färg och smakerna frigörs. Krossa svampen med händerna och håva in det tillsammans med löken (ju mer svamp desto godare, var inte blyg!). Jag tycker faktiskt det blir godare med torkad svamp. Smaken blir mer intensiv och det blir en god textur till färsen.

Salta, peppra och ha i paprikapulvret. Rör om och låt smakerna blandas. svampen ska mjukna och man ska se hur den suger åt sig av matfettet och smak av löken. Tärna sidfläsket och släng in det  i grytan. Rör om, det ska nu se ut som en mörkt rökig pasta.

Nu ska det börja dofta ljuvligt i köket och kommentarer som "Gud, vad det luktar gott!" (korrigera då med att det doftar gott) eller "Gud vad hungrig jag är!" ska börja komma från eventuella gäster. Dofta hela tiden, då det är en minst lika bra indikator som att smaka av. Jag brukar hänga över grytan och vifta med handen för att känna om något ska balanseras.

I med färsen och rör runt ordentligt så alla smaker blandas. Se till att du rör hela tiden så att smakerna får smälta samman och du får en jämn yta på färsen. Addera nu Balsamicovinäger och muscavadosockret. Jag gillar muscavadosocker bäst i kötträtter, då det ger en lite nötigt karamelliserad smak. Rör runt och låt koka ihop i någon minut bara.

Nu är det dags för vinet. Färsen ska börja bli lite torrare och ska vara brynt. Jag inbillar mig att det gör att vinet tas upp bättre av färsen, när den börjar bli torrare. Att det verkligen går in i varje liten del av färsen. Rör runt och låt koka någon minut bara.

Nu är det bara ketchup kvar. Den kan du variera mängden på, beroende på hur söt du vill ha den. Smaka av med Salt och pepprar. Bäst blir det om du dagen innan gjort en egen tomatsås istället för ketchup. Det kommer recept på min grymma tomatsås lite längre fram. Men ibland har man inte tid eller bara känner för en spontan middag, då duger det med ketchup.

Sänk värmen så den småputtrar. Låt den puttra i minst 0,5h men jag rekommenderar ca 1h. Passa på att fylla på gästernas glas under tiden som doften sprider sig i köket. Det brukar fungera bra för att reta aptiten ytterligare.



Duka upp allt mitt på bordet, skär upp bröd, ställ fram 2 krukor med basilika, Tryffelolja och släng fram en rejäl parmesan. Låt gästerna själva plocka med händerna och lägga upp på sina tallrikar. Det ska skramla och skrålas runt bordet. - Italian family style!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar