lördag 23 januari 2016

Sticky chicken wings med heta limenudlar


Så hade vi nått till sista rätten. Ett antal glas vin senare, självklart en fantastisk anekdot från Maja som jag absolut inte kan återberätta här. Middagen hade pågått i ca två timmar och det var ett perfekt tempo, så den tredje rätten var bra tajmad. Den här rätten är en blandning av två rätter som jag gillar. Den första är färska vårrullar som Trasan gör ibland. Sjukt goda. Den andra är glaserade revbensspjäll med sesamfrön. Ett kinesiskt recept och Niklas, min lillasysters sambos favoriträtt. Jag ville ha något litet som skulle bli krispigt och passade som kladdig fingermat. Så det blev kycklingvingar som bas. Jag visste faktiskt inte hur det skulle bli, så principen var lite som Joey's i vänner: "What's not to like? Custard: good! Jam: good! Meet - goooood!". Så jag gick helt enkelt på känn, på outforskad mark.

Ingredienser
Receptet är en liten fingerrätt för tre. Vill man ha den som huvudrätt för fyra så bör man dubbla det.

1 schalottenlök
2 vitlöksklyftor
1 stjärnanis
Färsk ingefära, ungefär en tumme
2 chilifrukter
6 st kycklingvingar
1 msk mörkt muscavadosocker
1 dl vitt vin
1 dl rött vin
1/2 citron
2 msk risvinäger
200 g glasnudlar
4 dl olja för fritering och stekning
2 limefrukter
1 msk fiskolja

The people called him "The explorer"


Hacka vitlök, schalottenlök, chili och ingefära. Häll vin och risvinäger i en skål, lägg sedan i hälften av vitlök, schalottenlök, chili och ingefäran. Blanda.

Lägg i kycklingvingarna och pressa citronen över. Blanda noga  med händerna och låt kycklingvingarna marinera i 20 min.




Använd en bred panna med höga kanter för fritering. Jag använde en sauté panna. Häll i oljan. Hetta upp pannan till 180°C. Prova lägg i en liten brödbit om du är osäker på temperaturen. Det ska börja fräsa om brödbiten, då har du rätt temperatur.

OBS! Ha ett lock in närheten om det mot all förmodan skulle ta eld. Släck INTE med vatten, utan kväv elden med ett lock.

Använd en tång för att sänka ner kycklingvingarna. Fritera dem i oljan i 4-5 min, tills skinnet blivit krispigt.

Lyft ur kycklingen så vingarna får rinna av på ett hushållspapper. Hälla av oljan, men spara lite för stekning. Värm upp pannan igen och lägg tillbaka kycklingvingarna och häll sedan på rödvinet. Sänk värmen och strö över muscavadosockret. Blanda varsamt och låt vätskan reducera tills den blivit segflytande och sirapslik.



Under tiden kycklingen går i pannan gör man nudlarna och dressingen. Anrätta nudlarna enligt paketet. Lägg resten av vitlöken, schalottenlöken, chilin och ingefäran i en het stekpanna med olja. Fräs på snabbt, några sekunder bara så hettan från chilin och övriga smaker frigörs. Häll upp allt i en skål som du sedan pressar saften från limefrukterna i. Häll i fiskoljan och rör runt.

Häll av nudlarna och blanda med dressingen.

Förse gästerna med varsin gaffel, fyll på glasen, lägg upp och servera!

När jag satte mig och funderade på menyn för middagen med Maja, tänkte jag att jag inte förstod mig på asiatisk mat. Jag förstod inte hur smakerna hänger ihop på samma sätt som jag förstår västerländsk mat. Just därför valde jag en asiatisk meny. Jag ville heller inte ha asiatiska rätter där man bara tillsätter typ Hoisinsås eller Teryakisås. Efter middagen tyckte Trasan jag hade haft helt fel. Att jag visst kunde laga asiatisk mat. Hon påstod att det till och med var den bästa middagen med bara ett undantag. - Mina vildfärsjärpar. Men det får bli en annan historia lite längre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar