söndag 13 mars 2016

Fake American Pancakes, eller finare Fattiga Riddare

I går var Trasans pappa och fru, Stefan och Regina, på middag. Stefan hade fyllt år och vi tänkte fira dem. Han fick en grymt skön (har en själv) Härkila Pajala Shirt från Nordic Native och vi bjöd på Asiatiskt tema. Till förrätt blev det fingermat, Spicy Tuna och huvudrätten blev en dubbelmarinerad oxfilé med syrlig nudelsallad (recept kommer senare).

Miriam och Bille kom i säng ganska sent eftersom det var Mello, så det blev sovmorgon idag. Till åtta, då Billie vaknade och var hungrig. Jag pallrade mig upp skulle precis utropa "Vem vill ha pannkaka?!", men hejdade mig och tänkte jag kanske skulle kolla i kylen först. Vilket var tur... bara ett ägg kvar. Damn it!

I nästa sekund fick jag syn på formfranskan som låg på diskbänken och snilleblixten Fattiga Riddare slog mig. Vi hade också kvar lite grädde och blåbär efter Trasans Pavlova i går kväll.

Ingredienser

Tid: ca 10 min

1 st ägg
3 dl mjölk
1 dl vetemjöl
8 st vetebrödskivor
Smör & olja till stekning

Till servering
Socker
Kanel
Florsocker
Bär, valfria
Florsocker

Den här rätten är sjukt enkel och sjukt snabb att tillaga och ska ätas direkt från pannan.
Ta en stansform, glas, mugg eller annan tillräckligt stor rund form och stansa ut runda bitar ur formfranskan.

Vispa ägg och mjölk först, sedan adderar du mjölet och vispar till en jämn smet.

Vänd i brödet, använd gärna en hålslev så de kan rinna av lite innan de åker i pannan.

I med smör och lite olja i en panna, på hög medelvärme (7/9) och lägg i brödet.
Stek dem smaskigt gyllenbruna.

Blanda socker och kanel och vänd dem i socker-och kanelblandningen.

Ca 7 min och 32 sek senare var frukosten klar!

Miriam älskade det och utbrast i "Pappa är bäst!". Billie, den lilla förrädaren, ville ha Finn Crisp istället...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar