söndag 20 mars 2016

Marias vegoafton - Fine dining and a simple cuban...

Vi hade barnfri vecka och det var ett tag sedan vi hade setts, speciellt Daniel var nog år och dagar sedan vi träffade. Jag och Trasan hade varit på ett spa-dygn och var lite sega av mat, vin och för mycket bastu och bad. Så det var en perfekt lördag för oss. Maria och Maja hade haft en hektisk vecka så det passade nog alla med en liten hemma middag. Den blev sådär skönt avslappnat flamsig med en middag som varade i 4-5h.

Så varför vegetariskt? Egentligen två orsaker. Ett: Maria har vart på mig och efterlyst lite fler vegetariska rätter. Två: Såg en dokumentär på Netflix, Cowspiracy, som handlar om västvärldens köttkonsumtions förödande påverkan på klimatet. Om det stämmer är det helt sinnessjukt, jag kommer självklart blunda för det, som man alltid gör, för jag älskar kött! Hur som så blev jag inspirerad att testa göra full on vego. En sak hade jag bestämt - "Inte lasagne!" Det känns som att när vegetarianer får substitut är det ALLTID: 1) Sallad 2) Lasagne 3) En trött corn-eller bönburgare. Nej, Maria skulle få något riktigt gott hade jag tänkt.

Trasan hade gjort en cheesecake och jag började preppa vid 14-tiden och gästerna skulle komma runt 18:30. När klockan var 18 kom Maja och jag stod fortfarande i kalsonger i köket och lagade mat. Fast det är ändå något Maja numera är van vid.

18:42 var jag nyduschad och fräsch, ready to serve.

Vi började med en rosédrink och bubbel medan smårätterna kom på löpande band.
Vi startade med lite knäckebrödsdipp, knäckebröden hade jag gjort tidigare på dagen och till den var två såser att dippa i: Oliv & tomatcréme och en rödlökschutney. Den sistnämnda blev i ärlighetens namn inte så bra.

Receptet till Oliv & tomatcréme


Till den kom det små fetaost-och lökcréme fyllda cocktailtomater. De är en perfekt liten mumsbit som smakar sött, syrligt och krämigt. Daniel älskade den! Den är lite pillig, men väl värt sitt besvär. Har man barn kan man ju alltid sätta dem på den typen av arbete. I alla fall Miriam, hon är sjukt noggrann! Men nu var de ju inte här, så jag fick själv gröpa ur varje tomat.

Recept till Grillade cocktailtomater med fetaost-och lökcréme

Som tredje plockrätt serverade jag spetspaprika som jag fyllt med Philadelphiaost, feta ost och lite annat göttigt. Även den grillade jag på i ugnen, man kan självklart köra den på grillen med.

nu började fördrinken sina. Så det åkte fram en flaska bubbel samtidigt som alla ville höra om Daniels eskapad till Rom...

Recept till Fetaostfylld spetspaprika


Fjärde rätten: Morötter. Jag gick igenom grönsaksdisken och ville ha något med lite mer tuggmotstånd. Moroten är ju också lite söt och jag är en sucker på söta saker. Den här har en nötig och sötsyrlig karaktär.

Recept till Ugnsrostad knippmorot med solrosfrön & citronzest

Den sista plockrätten är gjordes med lite omtanke (med glimten i ögat) till min härliga (kubanska;)) vän Daniel Del Valle Guerra. Mannen med fallenhet för ironiska getto-tugg-kommentarer som: "Are you deepfrying that shit", "I woke up to get me a cold pop!"eller "Ain't nobody got time for that!". Ett och annat skämt om vattenmeloner kan också smyga sig in. Dock ser jag det som min och Daniels etniskt fulla rätt att skämta om sånt.

Recept till Pankopanerade Padróns med chillimajonäsdip

Den här rätten ska alla ha testat. Den är enkel, sinnessjukt god och dessutom billig! Visst tryffelolja kostar lite, men så räcker det till domedagen också. Trasan tyckte detta var den bästa av alla rätterna. Den krämiga jordärtskocksoppan fungerar riktigt bra tillsammans med sötman från de smörstekta äpplena.

Recept till Jordärtskockssoppa med smörstekt äpple, purjolök och tryffelolja

När vi kommit till klimax i middagen tror jag nästan att vi var för mätta faktiskt. Vi hade tryckt i oss sex rätter och det var två kvar, inklusive dessert. Vid den här tidpunkten var det avslappnat med mycket skratt. Några låg i soffan och andra satt vid baren under tiden som jag fixade iordning det sista. Detta är en rätt som du kan förbereda på dagen och bara steka, eller grilla, på när det är dags. Det som tar lite tid är polentan som ju behöver förberedas, annars är det ganska enkelt. Ett tips är att köpa chèvre över disk, så kan du få den skuren direkt. Tycker det är enklare.

Recept till Marias Portabello & chèvre på polenta och sotad paprika

Vi avslutade middagen med Trasans grymt goda lime-och jordgubbscheesecake, som sköljdes ner med lite mörk rom. Sedan är det nog en underdrift att säga att de flesta var PM. Men till nästa gång tänkte jag frälsa Maria med något riktigt, riktigt gott kött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar